Van: Mark Wiering markwiering@gmail.com, 17 juli 2012.
Aan: [directrice Copernicus], [adjunct-directrice Copernicus], mama, papa
Geachte mevrouw [directrice Copernicus],
Mijn vader heeft uw e-mail naar mij doorgestuurd.
Ik moet naar 4 Havo. Dat betekent dat ik alsnog slachtoffer wordt van de smerige leugens die over mij verteld zijn door mevrouw [afdelingsleidster tweede klassen]. Waarschijnlijk bent u nog niet op de hoogte van de werkelijke situatie. Hoofdzakelijk dankzij de leugens van mevrouw [afdelingsleidster tweede klassen], ben ik van het Copernicus afgestuurd. Doordat ik van het Copernicus af ben gestuurd, moest ik naar De Dijk toe. Op De Dijk ging het uitstekend. Ik haalde goede cijfers op Atheneum-niveau. Aangezien ik maar voor een tijdelijke periode mocht blijven op De Dijk, moest ik noodgedwongen naar een internaat in Vlaanderen toe. In de regio was er geen enkele school die mij wou accepteren. Dat kwam doordat zij onmiddellijk afhaakten nadat ze met iemand op het Copernicus gesproken hadden. Zoals u weet: mijn dossier staat vol leugens. Degene die al die leugens verzonnen heeft en erin gezet heeft, is een medewerkster van het Copernicus die er tot op heden nog gewoon werkt, mevrouw [afdelingsleidster tweede klassen], de afdelingsleidster van de tweede klassen. Toen ik in Vlaanderen bericht kreeg dat het Oscar Romero mij misschien wou accepteren, ben ik onmiddellijk opgehaald door mijn ouders en naar Nederland gebracht. Wat bleek? Het Oscar Romero accepteerde mij, op detacheringsbasis. Dat was mooi. Toen ik naar het Oscar Romero ging, ging het niet direct goed met mijn cijfers. Mijn cijfers waren voor bepaalde vakken een stuk lager dan op de Dijk. Dat kwam doordat ik moest wennen aan het nieuwe systeem op het Oscar Romero. Op het Oscar Romero zijn toetsen namelijk veel langer dan op het Copernicus, De Dijk en de school in Vlaanderen, terwijl er geen extra tijd daarvoor werd gegeven. Ook op het Oscar Romero zijn de studieboeken voor vakken als Wiskunde en Natuurkunde heel anders dan ik gewend was. Na verloop van tijd wende ik er aan. De cijfers gingen voor de meeste vakken omhoog. In het laatste trimester had ik maar één enkele 5, en verder had ik zessen, zevens en achten. Het jaar was geëindigd. Ik zat in de bespreekzone omdat ze het tweede trimester precies even zwaar meetelden als het derde trimester, maar er werd besloten om mij evengoed naar de Havo te sturen. Als ik gewoon op het Copernicus was gebleven, zou ik wel zeker zonder problemen over zijn gegaan. Helaas was de praktijk anders. Ik heb, dankzij Mevrouw [afdelingsleidster tweede klassen], die nog steeds op het Copernicus werkt als afdelingsleidster van de tweede klassen, en die ook nooit haar excuses heeft aangeboden voor haar ziekelijke leugens, te maken gehad met aanpassing. Daardoor waren alleen in het tweede trimester mijn cijfers tijdelijk lager.
Dat was het feit dat u mij naar de Havo wilt sturen. Dan ga ik nu in op uw 5 belachelijke voorwaarden.
1. Allereerst vind ik dat rugzakje sowieso overbodig. Het is pure geldklopperij aangezien ik dat niet nodig heb, en de belastingbetaler, de hardwerkende gewone man, draait voor de kosten op. Als ik dat rugzakje echt nodig zou hebben, zou ik het niet erg vinden. Aangezien ik dat niet nodig heb, is dat rugzakje weggegooid geld dat de belastingbetaler op moet hoesten. Als u het daadwerkelijk wilt dat de belastingbetaler, naast de besluiten van de Kunduz-coalitie om de belasting te verhoging, nog harder te grazen wilt nemen door als voorwaarde te stellen dat ik mee moet werken aan een nodeloos geldverslindend project, zou u zich diep moeten schamen.
2. Waarschijnlijk wordt met deze voorwaarde bedoeld dat mijn vader en ik niet meer mogen spreken over de smerige leugens die mevrouw [afdelingsleidster tweede klassen] bewust over mij rondverteld heeft met als doel om mij weg te krijgen van het Copernicus. Dit betekent hoogstwaarschijnlijk ook, want het is immers een "nieuwe start", dat wij ook geen excuses meer mogen eisen van het Copernicus en dat wij moeten doen alsof het verleden, het feit dat ik te horen kreeg dat ik iemand ben die altijd erge dingen doet en dat vervolgens weer vergeet, dat ik een meisje aangerand had, dat ik meisjes op school zomaar geslagen heb, dat ik meisjes gevraagd zou hebben om mij te pijpen, dat ik waarschijnlijk autistisch ben etc maar achter mij moet laten. Deze voorwaarde ligt enkel en alleen in het belang van het Copernicus aangezien jullie keer op keer refuseren om die leugenachtige medewerkster te ontslaan. Hiermee ga ik sowieso niet akkoord.
3. " Het oudercontact over Mark als leerling vindt plaats tussen de moeder van Mark en de mentor, en vice versa. " En hoe zit het dan met mijn vader? Waarom sluiten jullie mijn vader buiten? Hij is ook een ouder van mij, en heeft net zoveel recht op contact met de school als elk ander persoon. En hoe zit het dan met de afdelingsleider van de vierde klassen, of met u, of met andere collega's? Mag daar ook geen contact meer mee worden gemaakt?
4. Waarom mogen deze vragen uitsluitend door de moeder worden gesteld? Waarom niet door mijn vader? Waarom sluiten jullie mijn vader wéér buiten? Hij is ook een ouder van mij. Hij heeft mij ook opgevoed en grootgebracht! En waarom moet dit persé gebeuren in een korte zakelijke mail, en niet in een lange zakelijke e-mail? Soms moet er veel informatie worden verstrekt, en bepaalde informatie kun je niet samenvatten zonder de inhoud geweld aan te doen.
5. Deze belachelijke voorwaarde begrijp ik ook niet. Waarom mag ik niet meedoen aan meerdaagse activiteiten in schoolverband? Welke reden schuilt daarachter? Hoe komen jullie op dit idee? Waarom stellen jullie dit als voorwaarde? Wie heeft dit verzonnen? Is dit ook gebaseerd op de smerige en zieke leugens die mevrouw [afdelingsleidster tweede klassen] rondgebazuind heeft over het kamp begin tweede klas?
Zoals u gemerkt heeft, ben ik het met geen van de 5 voorwaarden eens. Dat had u natuurlijk kunnen verwachten met dit soort voorwaarden, maar dit is een bevestiging van mijn mening.
En waarom gelden voor mij niet gewoon enkel de standaardvoorwaarden die voor elke leerling gelden? http://copernicus.atlascollege.nl/Page/nctrue/sp526/index.html Waarom moeten er voor mij extra voorwaarden worden gesteld? Heeft dit opnieuw te maken met de smerige en ziekelijke leugens die mevrouw [afdelingsleidster tweede klassen] over mij verspreid heeft op het Copernicus?
Het Horizon-college ligt te ver voor mij om te fietsen. Dan zou ik iedere ochtend met de bus naar Hoorn, met de trein naar Alkmaar en dan nog een heel stuk lopend naar school moeten. Als ik terug naar huis ga, zou ik een heel stuk lopend naar het treinstation moeten, vervolgens met de trein terug moeten naar Hoorn, en dan met de bus naar huis toe moeten gaan. Dat is allemaal gedoe, en daar zit ik zeker niet op te wachten. Ik wil gewoon op een school zitten die ik makkelijk met de fiets kan bereiken.
Terug naar het Oscar Romero zou een optie zijn, maar dan zou ik moeten voldoen aan de eerste voorwaarde.
Met groeten, Mark Wiering